Drobečková navigace

Úvod > Vzdělávání > Blog > Indexace webu: Cesta k větší návštěvnosti

Indexace webu: Cesta k větší návštěvnosti



Webinář, online konference.jpg
Zajisté jste se už setkali s pojmem indexace webu. Co to ale znamená? A jak zjistíte, zda-li jsou právě vaše webové stránky zaindexované? To vám prozradíme v následujícím článku.

Co znamená indexace webu?

Indexace webu je naprostým základem SEO, o němž jsme více psali v článku Jak se dostat na přední příčky vyhledávačů. Indexací webu se rozumí proces, během něhož roboti vyhledávačů prohlédnou vaše jednotlivé webové stránky a uloží je do své databáze, tzv. je zaindexují. Ve chvíli, kdy uživatel pak vyhledává cokoliv na internetu, vyhledávač neprochází veškerý obsah, který se na internetu nachází. Ale podívá se do své databáze a z ní vybere ty nejrelevantnější weby, které zobrazí uživateli na stránce výsledků ve vyhledávači (SERP). Samotná indexace probíhá tak, že Seznambot na Seznamu či Googlebot na Google provádí tzv. crawling. Tím se rozumí vyhledávání nového obsahu a kontrola již zaindexovaných stránek.

Antee icon (1).png

Proč je dobré mít web zaindexovaný?

Již z výše uvedeného je patrné, že web, který není zaindexovaný v databázi vyhledávačů, není ani dohledatelný. Indexací webu si zajistíte, že se váš web zobrazí mezi výsledky vyhledávání. Tím pádem poroste návštěvnost vašich stránek a pozitivní vliv to bude mít také na konverze. Indexace webu je tedy nesmírně důležitá pro dosažení cílů vašich marketingových strategií.

Jak zjistit, zda jsou vaše stránky zaindexované?

Pro indexaci webu je důležité nejprve zjistit, kolik stránek na internetu vlastně máte. To vám pomůže určit sitemapa. Ta se vám zobrazí na adrese adresavasichstranek.cz/sitemap.xml. Sitemapa se aktualizuje automaticky. 

Pro samotné určení toho, zdali máte jednotlivé stránky zaindexované můžete použít některý z těchto nástrojů: 

    1. Google Search Console
      Přes svůj Google účet se můžete dostat na profil vašeho webu. Tam na odkaze Pokrytí uvidíte přesný počet zaindexovaných stránek.
    2. Seznam Webmaster
      Podobně také Seznam má svůj nástroj pro kontrolu indexace webů. Tento nástroj vám dokonce zobrazí kromě počtu zaindexovaných stránek také ty, které kvůli nějaké chybě zaindexované nejsou. 
    3. Bing Webmaster Tools

      Indexaci webu můžete zjistit také prostřednictvím vyhledávače Bing. 

    4. Marketing Miner

      Skvělý nástroj pro zjištění indexace většího počtu URL adres. 

    5. Collabim
      V Collabimu zjistíte indexaci svého webu díky Analýze URL. Zde stačí zadat seznam URL adres a pro jaký vyhledávač chcete indexaci stránek ověřit.

Jak zaindexovat jednotlivé stránky?

Robot_indexace.jpg

Ve většině případů proběhne indexace webu automaticky. Roboti čas od času prochází weby a sami zaindexují ty, které ve své databázi ještě nemají. Předpokladem pro automatickou indexaci webu je, že máte svůj web s ohledem na SEO naprosto v pořádku.

Může se ale stát, že některá z vašich stránek zaindexována nebude. V takovém případě si danou stránku můžete zaindexovat sami poměrně jednoduše a rychle. Na Google provedete indexaci pomocí Google Search Console, konkrétně přes položku Kontrola adresy URL. Na Seznamu provedete indexaci prostřednictvím stránky Nástroje pro webmastery. V obou případech stačí pouze zadat URL stránky, kterou chcete zaindexovat a potvrdit. Zaindexování proběhne během několika málo minut.

Co musí web splňovat, aby byl indexován?

  • Musí být veřejně dostupný. 
  • Nesmí bránit robotům. Zejména zakazujícími meta tagy a špatně nastaveným souborem robots.txt. 
  • Musí mít přehlednou strukturu (interní odkazy, navigační menu, sitemap apod.)
  • Stránka by neměla být duplicitní k jiné vaší stránce. 
  • Web musí být důvěryhodný a mít kvalitní obsah
  • Nesmí obsahovat technické chyby.

Kromě těchto základních faktorů, které ovlivňují indexaci webu, je bezpodmínečně nutné, abyste prováděli optimalizaci SEO a sledovali výkonnost webu vůči vyhledávačům. Roboti totiž při procházení jednotlivých stránek sledují také uživatelské chování a aktuální obsah.

Je dobré mít zaindexované úplně všechny URL adresy?

Samozřejmě můžete mít na svém webu takové stránky, jejichž zaindexování není nutné, v některých případech není ani žádoucí. Může se jednat například o stránky s interními či citlivými údaji, uživatelské sekce či košíky na e-shopech. Aby roboti požadovanou stránku nezaindexovali, slouží k tomu textový soubor robots.txt, který je zapotřebí správně nastavit. 

Indexace webu je základem úspěchu v online prostředí. Mějte naprostou jistotu, že máte veškeré své stránky zaindexované správně. Oslovte naše SEO specialisty ještě dnes a domluvte si s nimi schůzku. S kontrolou indexace vašich stránek vám pomohou. S námi už o žádného návštěvníka nepřijdete.


Pravidelně pro vás sledujeme novinky nejen ze světa online marketingu. Chcete být v obraze a o těchto novinkách dostávat informace do své emailové schránky?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru