Drobečková navigace

Úvod > Vzdělávání > Blog > Základy SEO: Titulek stránky

Základy SEO: Titulek stránky



Když tvoříte webovou stránku, měli byste se kromě hlavního obsahu zaměřit i na vybrané technické prvky. Ty mají výrazný vliv na úspěšnost webu ve vyhledávačích. Jedním z nejdůležitějších je titulek stránky - html tag <title>.

Běžný uživatel zaznamená titulek v zásadě na dvou místech – v záložce webového prohlížeče a ve výsledcích vyhledávání. A protože se bavíme o SEO, pojďme se podívat, jak titulek napsat, aby vašemu webu pomohl k lepším výsledkům ve vyhledávání.

Titulek je první informace, kterou uživatel vidí

Vyhledávače titulek často převezmou a využijí ho jako součást výsledku vyhledávání (podívejte se na obrázek 1). Výsledek vyhledávání se nejčastěji skládá z hlavní části (barevný a klikatelný odkaz), popisu (šedé shrnutí stránky), cílové adresy odkazu (URL) a v některých případech zahrnuje i rozšíření (odkazy na podstránky, recenze, telefonní čísla, fyzické adresy a další). A právě hlavní část výsledku bývá zpravidla převzata z titulku stránky.

Příklad: Titulek stránky je v tomto případě nastaven takto:

<title>Komplexní webové služby | ANTEE</title>

Výsledek vyhledávání pro tuto stránku vypadá následovně:

Titulek stránky ve vyhledávání

Obr. 1: Výsledek vyhledávání Google (zdroj: Google.com)


Výsledek vyhledávání bývá často prvním bodem komunikace mezi vámi a vaším návštěvníkem/zákazníkem. Pokud uživatel do vyhledávače napíše dotaz, a ve výpisu se mu objeví váš web, bude titulek pravděpodobně prvním sdělením, které si s vámi spojí. Proto je ve vašem nejlepším zájmu vytvořit atraktivní a profesionální titulky, a to nejen u hlavní stránky, ale napříč celým webem.

Několik pravidel, jak titulky pro web tvořit

  • Titulek by měl přesně vystihovat účel stránky. Již po přečtení titulku by měl uživatel mít jasnou představu o tom, co na stránce najde. Titulek musí být relevantní k obsahu webu, jinak ho vyhledávač může zcela ignorovat a vybrat pro hlavní část výsledku vyhledávání jiný obsah ze stránky (například hlavní nadpis).

  • Nepište zavádějící a lživé titulky. Vyhledávače dnes již velmi dobře poznají, zda je titulek zavádějící. Kromě sémantického vyhodnocení titulku mají k dispozici také data o tom, zda návštěvníci vaši stránku ihned opouští a hledají odpověď u konkurence. Pokud se budete snažit návštěvníka titulkem ošálit, rychle se vrátí do vyhledávání a bude hledat odpověď jinde. Tyto pohyby vyhledávače sledují a udělují za ně negativní body při hodnocení stránky.

  • Každá stránka by měla mít unikátní titulek, který stručně vystihuje hlavní téma stránky. Titulky napříč stránkami neduplikujte, můžete tím vyhledávač mást. Řiďte se pravidlem, že jedna stránka se rovná jednomu titulku.

  • Měli byste se vejít do 580 pixelů. To je hranice pro šířku titulku, aby ho vyhledávače dokázali zobrazit v nezkrácené verzi. Počtem znaků to bývá okolo 50–55 znaků. Šířku titulku si můžete zkontrolovat třeba v tomto nástroji.

  • Brand patří na konec titulku. Vždy strukturujte titulek tak, že název vaší firmy umístíte na konec titulku. Má to dva hlavní důvody. Za prvé, v záložce prohlížeče uživatel zpravidla nevidí celý titulek. Hlavní téma stránky mu tedy poskytněte hned na začátku titulku, aby se lépe orientoval. Druhým důvodem je algoritmické vyhodnocení vyhledávače. Text, který je blíže začátku titulku, má pro vyhledávač o kousek větší váhu. Pozor, brandová část titulku se počítá do celkové šířky titulku. Pokud je název vašeho webu/firmy extra dlouhý, bude potřeba vymyslet, jak ho pro titulky zkrátit.

  • Poskytněte titulky také sociálním sítím. Facebook, Twitter či Pinterest mají speciální systém html tagů, které používají pro zobrazení titulků. Pokud nechcete/nemůžete tvořit tyto tagy pro každou síť zvlášť, poskytněte alespoň ty pro Facebook (protokol Opengraph). Ostatní sítě často použijí znění právě z tohoto tagu. Více se dočtete v nápovědě Facebooku. Titulek pro Facebook může vypadat třeba takhle:

<meta property="og:title" content="Komplexní webové služby | ANTEE">


Několik tipů pro atraktivní titulky

  • Využívejte v titulcích klíčová slova. Do titulků se pokuste zakomponovat klíčová slova, o nichž víte, že je uživatelé vyhledávají. Tato slova a fráze najdete nejlépe pomocí analýzy klíčových slov. Rozhodně ale titulky klíčovými slovy netapetujte a uměle je nenatahujte! Hrozily by vám naopak záporné body od algoritmů vyhledávačů.

  • Čísla v titulcích lákají prokliky. Pokud v titulku využijete číselná data, máte vyšší pravděpodobnost, že uživatele zaujmete a přimějete ho k rozkliknutí právě vašeho výsledku. A to obzvlášť, pokud vaše konkurence čísla nevyužívá. Pro lepší představu uvádíme některá populární využití: „TOP 10…“, „5 důvodů proč…“, „8 000 spokojených uživatelů…“ apod.

  • Zmiňte konkurenční výhody a USP (unique selling proposition), pokud jsou pro titulek dostatečně krátké. V opačném případě je můžete využít v popisku stránky.

  • Pracujte se slovy, která používá vaše cílová skupina. Pokud znáte dobře svou cílovou skupinu, víte, jaká slova tito lidé při komunikaci používají. A tato slova také zadávají do vyhledávačů. Pokud v titulku takové výrazy použijete, můžete v návštěvníkovi vzbudit větší zájem než konkurence, což často stačí, abyste ukořistili proklik pro sebe. Cenná data vám v tomto ohledu opět poskytne analýza klíčových slov.

  • Zkuste využít speciální znaky. Určitě to s nimi ale nepřehánějte. Jedno srdíčko v titulku bude stačit.

 

Otestujte titulky v PPC kampaních

I když jste se zněním titulku spokojeni, stále nemáte vyhráno. Nevíte totiž, jestli bude titulek atraktivní také pro uživatele. Jak ale zjistit, jaká forma titulků má nejlepší výkon?

Testovat v organickém vyhledávání není úplně jednoduché. Zásadní změny v titulcích není dobré dělat často a projevují se s časovou prodlevou. Musíte dát vyhledávači čas, aby si celou stránku včetně titulků přehodnotil a udělil jí v indexu místo. Interpretace výsledků je tedy velmi ztížená. Jak tedy nejlépe zjistit, jaká forma titulku či jeho konkrétního znění má největší potenciál? Pomozte si reklamou – otestovat titulky můžete ve vyhledávací PPC kampani.

V kampaních můžete vytvořit celou sadu inzerátů, které se budou lišit pouze titulkem. Stačí tedy sledovat výkon jednotlivých reklam. Sledujte všechny základní metriky – obzvlášť míru prokliku (CTR) a okamžitá opuštění webu (bounce rate), včetně konverzních akcí, pokud je to možné. Ten nejvýkonnější reklamní titulek následně můžete použít také jako titulek stránky. Myslete ale na to, že reklamní a organické výsledky vyhledávání se mohou zásadně lišit a také interakce uživatelů s reklamou a přirozeným výsledkem je často jiná.


Článek o další části výsledku vyhledávání – popisku stránky (meta description)


Jak nastavit titulky v redakčním systému IPO, se dočtete v našem návodu.

Kde si rozšířit znalosti? (odkazy jsou v anglickém jazyce)

MOZ - průvodce tvorbou titulku

Search Engine Journal - průvodce optimalizací titulku

Search Engine Journal - Audit a optimalizace titulků

Search Engine Land - Anatomie výsledků vyhledávání Google