HOTLINE+420 606 230 000 Přihlášení do IPO Webmail
Drobečková navigace

Úvod > O nás > Blog > Základy SEO: Popisek stránky

Základy SEO: Popisek stránky



Popisek stránky (meta description) je část kódu, který se vkládá do hlavičky html dokumentu. Je důležitý především kvůli zobrazení ve výsledcích vyhledávání. Ty se skládají z několika částí a jednou z nich je šedý popisný text, který se nejčastěji přejímá právě z popisku stránky.


V kódu může popisek vypadat např. takto:

<meta name="description" content="Tvoříme internetové stránky na míru a poskytujeme kompletní webový servis. Od roku 2000 jsme spustili přes 4 000 webů. Prohlédněte si naše reference." />

Ve vyhledávání pak popisek vypadá následovně:

Popisek ve vyhledávání

Obr. 1: Výsledek vyhledávání Google (zdroj: Google.com)


Popisek není (dle oficiálních vyjádření vyhledávačů Google a Seznam) přímou součástí algoritmického rankingu webů. Jeho přesné znění - včetně použitých klíčových slov - Google ani Seznam nehodnotí. Proč je tedy důležitý? Z početných experimentů webmasterů a marketingových agentur jasně vyplývá korelace mezi zněním popisků a mírou prokliku výsledku. Pokud tedy napíšete atraktivní popisek, máte větší šanci, že si váš web ve vyhledávání vybere více lidí a klikne na něj. Tyto pohyby uživatelů vyhledávače bedlivě sledují a webům, na které se kliká, postupně udělují lepší pozice. Nepřímo tedy popisek do algoritmického hodnocení webu přispívá.

Popisek berte jako příležitost, jak v uživateli vzbudit zájem, a snažte se ho přesvědčit k návštěvě právě vašeho webu. Na stránce, kterou uživatel navštíví, musí ale vždy najít relevantní obsah, který mu odpoví na dotaz, se kterým se na vyhledávač obrátil.

Pravidla a tipy, jak popisky psát

  • Dobrý popisek by měl uživateli stručně shrnout, o čem daná stránka je. Z titulku a popisku by měl mít uživatel jasnou představu o tom, co ho při návštěvě stránky čeká. Může to být informační text, stránka produktu v eshopu, galerie fotografií, video či cokoli jiného.

  • V popisku nelžete a nepište zavádějící informace. Pokud v popisku napíšete, že na stránce uživatel najde recenze lékařské obuvi, nemůžete mu po prokliku nabízet kolečkové brusle. Uživatel by okamžitě odešel, což by vám ve vyhledávání naopak uškodilo.

  • Měli byste se držet okolo 150 - 160 znaků (okolo 930 pixelů). V takovém případě je vysoká pravděpodobnost, že hlavní vyhledávače (Google a Seznam) popisek nezkrátí a zobrazí ho v jeho celém znění. Otestovat délku svých popisků můžete např. v tomto nástroji.

  • Každá stránka by měla mít unikátní popisek. Snažte se vyhnout duplikování popisků napříč několika stránkami či dokonce celým webem. Každá stránka by měla mít unikátní obsah, který je pro uživatele užitečný. To samé platí i pro popisek.

  • Popisek musí uživatele lákat k prokliku a návštěvě webu. V popisku se nesnažte zkráceně vypsat celý obsah stránky. Nechte působit fantazii a očekávání. Snažte se uživatele navnadit, aby chtěl na váš web kliknout.

  • Využijte CTA (call to action) prvků. Tedy frází, které uživatele vyzývají k bezprostředně navazujícímu kroku. Efektivní jsou fráze jako „zjistěte více“, „prozkoumejte naši nabídku“, „čtěte dále“, „prohlédněte si naše reference“ a podobné. Uživateli tak dáte jasně najevo, že proklik na váš web pro něj bude mít přínos, a přesně mu řeknete, jaký krok k tomu má podniknout.

  • V popisku na uživatele netlačte. Výzvy k akcím, které přeskočí několik kroků v jeho cestě ke konverzi, jsou kontraproduktivní. Jde o formulace typu „nakupte u nás“, „objednejte naše služby“ či „podepište u nás smlouvu“. Tyto formulace příliš tlačí na pilu a mohou návštěvníka naopak odradit.

  • Používejte klíčová slova. Ačkoli klíčová slova v popisku přímo nezasahují do hodnocení webu, pokud uživatel uvidí v popisku přesnou formulaci, kterou do vyhledávače napsal, je větší pravděpodobnost, že na výsledek klikne. Vyhledávače navíc přesnou shodu dotazu v popisku zvýrazňují tučným písmem.

  • Zmiňte svou konkurenční výhodu či USP. V popisku můžete efektivně uživateli sdělit vaši největší výhodu na trhu. A právě tahle informace vám může v poli konkurence přinést kýžený proklik.

  • Nepřechvalte se. Superlativní výrazy jako nejlepší, bezkonkurenční, nejspolehlivější na trhu do popisku nepatří. Chválu nechte na recenzentech.

  • Pokud nemáte na tvorbu popisků čas a peníze, nechte to na vyhledávačích. Pokud necháte popisek stránky nevyplněný, vyhledávače si po analýze obsahu dokáží sami zvolit relevantní text, který ve vyhledávání jako popisek zobrazí. Přijdete tak ale o důležitou možnost návštěvníka sami přesvědčit k návštěvě vašeho webu.

 

Přečtěte si také o další části výsledku vyhledávání – titulku stránky.

 

Jak nastavit popisky v redakčním systému IPO, se dočtete v našem návodu.

 

Kde se můžete dozvědět více (odkazy jsou v anglickém jazyce):

MOZ - průvodce tvorbou popisku stránky

Search Engine Journal - Jak vytvořit skvělé popisky stránek