Ve světě internetových vyhledávačů se v posledních měsících čím dál více skloňuje jedno téma – nový Google algoritmus s názvem Page Experience. Proč se algoritmus týká také vašeho webu a proč se na něj připravit?
Jak již samotný název napovídá (“page experience” lze přeložit jako “požitek ze stránky”), jedná se o algoritmus, který vyhodnocuje vlastnosti stránky, které by mohly uživateli návštěvu webu z(ne)příjemnit. V tomto ohledu byl Google nezvykle konkrétní a vytyčil hned 5 složek, které bude prostřednictvím Googlebota hodnotit (oficiální popis od Google):
Core Web Vitals – největší a neproblematičtější složka nového algoritmu. Jedná se celkem o 3 metriky, které závisí na bezproblémovém načítání webu. Více je rozebíráme níže.
Mobile Friendly – web musí být bez problému použitelný nejen na stolních počítačích, ale také na mobilních zařízeních. Bezproblémové načítání na telefonech si můžete zkontrolovat u jednotlivých stránek přímo v nástroji od Google - Mobile Friendly.
Safe Browsing – na webových stránkách by se logicky neměly nacházet bezpečnostní rizika a podvodné praktiky (např. phishing). Google tuto problematiku rozebírá ve své nápovědě a případné problémy reportuje přímo do vaší Search Console.
HTTPS – váš web musí mít platný SSL certifikát a běžet na zabezpečeném protokolu HTTPS. To je ostatně standardem již dnes, a pokud na vašem webu stále používáte zastaralý protokol HTTP, je potřeba to co nejrychleji změnit.
No Intrusive Interstitials – jedná se jednoduše o všechny prvky webu, které překrývají načtenou stránku (tedy např. pop-up nebo modální okna). Google tyto prvky nezakazuje ale stanovuje podmínky, za kterých je nutné s nimi pracovat.
Největší novinkou nového algoritmu je sada metrik, které souvisí s načítáním stránek. Jedná se o 3 jasně definované metriky. Každá metrika má stanovené benchmarky pro bezproblémové, průměrné a nedostatečné řešení (značeno v zelených, oranžových a červených číslech ve výsledcích PageSpeed Insights), které může ovlivnit váš výkon v organickém vyhledávání.
Largest Contentful Paint (LCP) – zkoumá, kdy se prohlížeči vykreslí největší část viditelného obsahu. Dle Google je v tento moment načtena drtivá většina vizuálu stránky ve viewportu a obsah lze tedy vnímat jako kompletní. Hraniční hodnota pro bezproblémové načtení LCP je 2,5 sekundy a hranice nedostatečného řešení je vše nad 4 sekundy.
First Input Delay (FID) – značí moment, kdy se stránka stává interaktivní a adekvátně reaguje na uživatelské vstupy (např. psaní do vyhledávací lišty na webu). V ideálním případě byste se měli držet pod hodnotou 100 ms a určitě nepřekračovat 300 ms.
Cumulative Layout Shift (CLS) – metrika zkoumá, v jakém měřítku se mění rozvržení stránky během načítání. Asi každý jsme zažili moment, kdy jsme na telefonu chtěli kliknout na odkaz, ale mezitím se nám pod palec načetla reklama a přesměrovala nás na stránku inzerenta. Google toto chování vyhodnotil jako maximálně frustrující a zakomponoval ho i do nového algoritmu. Pro kladné vyhodnocení se držte pod hodnotou 0,1 a rozhodně se vyhněte řešení, které překračuje hodnotu 0,25.
Primárně je potřeba říct, že již známe období, kdy celý algoritmus vstoupí v platnost - květen 2021.
Do té doby doporučujeme web kompletně analyzovat a určit problematické body. Dobré je postupovat komplexně a rozkrýt, které typové stránky mají s načítáním problém. Může se vám totiž stát, že problematické jsou například jen stránky při načítání webu pro konkrétní rozlišení displeje na konkrétním typu stránky (např. fotogalerie, produktová stránka, blog atd.). K tomu vám poslouží hned několik nástrojů, které navíc poskytuje přímo Google. Máte tedy feedback z první ruky.
Základem pro měření a vyhodnocení metrik Core Web Vitals jsou tři nástroje, které vám poskytnou prakticky všechna potřebná data k vyhodnocení a zároveň jsou zcela zdarma:
Google Search Console – zde přibyl nový report s příznačným názvem Core Web Vitals v sekci Vylepšení. Google vám v něm poskytuje zpětnou vazbu na stav jednotlivých stránek z pohledu výše zmíněných metrik.
PageSpeed Insights – zde můžete provádět jednoduché dílčí testy pro všechny stránky. Ve výsledcích je důležité rozlišovat mezi laboratorními daty, které pochází z vašeho vlastního jednotlivého měření (zkresleno rychlostí počítače, internetového připojení atd.) a daty z Chrome User Experience Reportu, které se sbírají z aktivit prohlížečů reálných uživatelů.
Lighthouse – nástroj, který najdete po otevření Chrome DevTools (standardně F12) pod záložkou Lighthouse. Tady si můžete nastavit jednotlivé testy webu dle libosti. Jde o nepostradatelný nástroj při vyhodnocení úprav, které v rámci Page Experience provádíte. Laboratorní měření Lighthouse se také používá jako nástroj při měření v PageSpeed Insights (tedy laboratorní data v PSI pochází právě z nástroje Lighthouse).
Pro SEO specialisty a pokročilé uživatele se rozhodně hodí mít např. nástroj Screaming Frog napojený na PageSpeed Insights API, kde můžete provádět testy hromadně, a v reálném čase tak revidovat prováděné změny na webu. Přikládáme odkaz na návod, jak nástroj s API propojit a jak při revizi webu postupovat.
To je otázka, nad kterou si nyní lámou hlavy prakticky všichni SEO specialisté a weboví markeťáci obecně. Vzhledem k tomu, že Google oznámil roll-out algoritmu s poměrně velkým předstihem, lze očekávat, že fluktuace pozic a změny výkonu stránek v organickém vyhledávání budou veliké. Page Experience bude navíc součástí core algoritmu – tedy bude zasahovat do vyhodnocení úplně všech stránek. Doporučujeme proto váš web důkladně projít a všechna problémová místa opravit.
Na druhé straně ale není potřeba panikařit, protože Page Experience je jen jednou z mnoha složek Google algoritmu pro ranking stránek. Tedy pokud máte prvotřídní obsah, kvůli kterému se na váš web lidé rádi vrací, neměl by váš výkon nový algoritmus zásadně ohrozit.
Realizujeme rozsáhlé i základní webové projekty a prezentace. Našim klientům pomáháme na internetu VYDĚLÁVAT.