Drobečková navigace

Úvod > Vzdělávání > Blog > Page Experience – nový algoritmus od Google

Page Experience – nový algoritmus od Google



Ve světě internetových vyhledávačů se v posledních měsících čím dál více skloňuje jedno téma – nový Google algoritmus s názvem Page Experience. Proč se algoritmus týká také vašeho webu a proč se na něj připravit?

Page Experience se zaměřuje na uživatelský prožitek

Jak již samotný název napovídá (“page experience” lze přeložit jako “požitek ze stránky”), jedná se o algoritmus, který vyhodnocuje vlastnosti stránky, které by mohly uživateli návštěvu webu z(ne)příjemnit. V tomto ohledu byl Google nezvykle konkrétní a vytyčil hned 5 složek, které bude prostřednictvím Googlebota hodnotit (oficiální popis od Google):

  1. Core Web Vitals – největší a neproblematičtější složka nového algoritmu. Jedná se celkem o 3 metriky, které závisí na bezproblémovém načítání webu. Více je rozebíráme níže.

  2. Mobile Friendly – web musí být bez problému použitelný nejen na stolních počítačích, ale také na mobilních zařízeních. Bezproblémové načítání na telefonech si můžete zkontrolovat u jednotlivých stránek přímo v nástroji od Google - Mobile Friendly.

  3. Safe Browsing – na webových stránkách by se logicky neměly nacházet bezpečnostní rizika a podvodné praktiky (např. phishing). Google tuto problematiku rozebírá ve své nápovědě a případné problémy reportuje přímo do vaší Search Console.

  4. HTTPS – váš web musí mít platný SSL certifikát a běžet na zabezpečeném protokolu HTTPS. To je ostatně standardem již dnes, a pokud na vašem webu stále používáte zastaralý protokol HTTP, je potřeba to co nejrychleji změnit.

  5. No Intrusive Interstitials – jedná se jednoduše o všechny prvky webu, které překrývají načtenou stránku (tedy např. pop-up nebo modální okna). Google tyto prvky nezakazuje ale stanovuje podmínky, za kterých je nutné s nimi pracovat.

Core Web Vitals

Největší novinkou nového algoritmu je sada metrik, které souvisí s načítáním stránek. Jedná se o 3 jasně definované metriky. Každá metrika má stanovené benchmarky pro bezproblémové, průměrné a nedostatečné řešení (značeno v zelených, oranžových a červených číslech ve výsledcích PageSpeed Insights), které může ovlivnit váš výkon v organickém vyhledávání.

  • Largest Contentful Paint (LCP) – zkoumá, kdy se prohlížeči vykreslí největší část viditelného obsahu. Dle Google je v tento moment načtena drtivá většina vizuálu stránky ve viewportu a obsah lze tedy vnímat jako kompletní. Hraniční hodnota pro bezproblémové načtení LCP je 2,5 sekundy a hranice nedostatečného řešení je vše nad 4 sekundy.

  • First Input Delay (FID) – značí moment, kdy se stránka stává interaktivní a adekvátně reaguje na uživatelské vstupy (např. psaní do vyhledávací lišty na webu). V ideálním případě byste se měli držet pod hodnotou 100 ms a určitě nepřekračovat 300 ms.

  • Cumulative Layout Shift (CLS) – metrika zkoumá, v jakém měřítku se mění rozvržení stránky během načítání. Asi každý jsme zažili moment, kdy jsme na telefonu chtěli kliknout na odkaz, ale mezitím se nám pod palec načetla reklama a přesměrovala nás na stránku inzerenta. Google toto chování vyhodnotil jako maximálně frustrující a zakomponoval ho i do nového algoritmu. Pro kladné vyhodnocení se držte pod hodnotou 0,1 a rozhodně se vyhněte řešení, které překračuje hodnotu 0,25.

Co s tím?

Primárně je potřeba říct, že již známe období, kdy celý algoritmus vstoupí v platnost - květen 2021.

Do té doby doporučujeme web kompletně analyzovat a určit problematické body. Dobré je postupovat komplexně a rozkrýt, které typové stránky mají s načítáním problém. Může se vám totiž stát, že problematické jsou například jen stránky při načítání webu pro konkrétní rozlišení displeje na konkrétním typu stránky (např. fotogalerie, produktová stránka, blog atd.). K tomu vám poslouží hned několik nástrojů, které navíc poskytuje přímo Google. Máte tedy feedback z první ruky.

Jak vyhodnotit Core Web Vitals

Základem pro měření a vyhodnocení metrik Core Web Vitals jsou tři nástroje, které vám poskytnou prakticky všechna potřebná data k vyhodnocení a zároveň jsou zcela zdarma:

  1. Google Search Console – zde přibyl nový report s příznačným názvem Core Web Vitals v sekci Vylepšení. Google vám v něm poskytuje zpětnou vazbu na stav jednotlivých stránek z pohledu výše zmíněných metrik.

  2. PageSpeed Insights – zde můžete provádět jednoduché dílčí testy pro všechny stránky. Ve výsledcích je důležité rozlišovat mezi laboratorními daty, které pochází z vašeho vlastního jednotlivého měření (zkresleno rychlostí počítače, internetového připojení atd.) a daty z Chrome User Experience Reportu, které se sbírají z aktivit prohlížečů reálných uživatelů. 

  3. Lighthouse – nástroj, který najdete po otevření Chrome DevTools (standardně F12) pod záložkou Lighthouse. Tady si můžete nastavit jednotlivé testy webu dle libosti. Jde o nepostradatelný nástroj při vyhodnocení úprav, které v rámci Page Experience provádíte. Laboratorní měření Lighthouse se také používá jako nástroj při měření v PageSpeed Insights (tedy laboratorní data v PSI pochází právě z nástroje Lighthouse).

Pro SEO specialisty a pokročilé uživatele se rozhodně hodí mít např. nástroj Screaming Frog napojený na PageSpeed Insights API, kde můžete provádět testy hromadně, a v reálném čase tak revidovat prováděné změny na webu. Přikládáme odkaz na návod, jak nástroj s API propojit a jak při revizi webu postupovat.

Jaký bude mít nový algoritmus dopad?

To je otázka, nad kterou si nyní lámou hlavy prakticky všichni SEO specialisté a weboví markeťáci obecně. Vzhledem k tomu, že Google oznámil roll-out algoritmu s poměrně velkým předstihem, lze očekávat, že fluktuace pozic a změny výkonu stránek v organickém vyhledávání budou veliké. Page Experience bude navíc součástí core algoritmu – tedy bude zasahovat do vyhodnocení úplně všech stránek. Doporučujeme proto váš web důkladně projít a všechna problémová místa opravit.

Na druhé straně ale není potřeba panikařit, protože Page Experience je jen jednou z mnoha složek Google algoritmu pro ranking stránek. Tedy pokud máte prvotřídní obsah, kvůli kterému se na váš web lidé rádi vrací, neměl by váš výkon nový algoritmus zásadně ohrozit.