Drobečková navigace

Úvod > Vzdělávání > Blog > Ukončí rok 2022 cold calling? A jak jinak získat klienty?

Ukončí rok 2022 cold calling? A jak jinak získat klienty?



Telefon je silným nástrojem obchodníků, kteří si přes něj domlouvají schůzky s novými i dřívějšími klienty. Zákon o elektronických komunikacích ale od ledna 2022 udělá přítrž nevyžádaným telefonátům. Dotkne se to nejen call center, ale i firem a jejich stávající databáze klientů.

Telemarketing je silný prostředek, jak získat nové zákazníky. Své o tom ví mnoho férových obchodníků, ale bohužel jim pověst kazí ti méně poctiví. Prodej přes telefon přivádí řadu spotřebitelů do úzkých, což zákonodárce vedlo ke zpřísnění pravidel hry. Od roku 2022 už proto bude náročnější volat zákazníkům, nabízet jim produkty a služby nebo si domlouvat schůzky.

Cold calling potřebuje souhlas

Cold calling znamená, že voláte druhé straně, aniž by byl telefonát dopředu domluvený. Důvodem je například nabídka produktů, o něž volaný předem neprojevil zájem. Na rozdíl od warm callingu, kdy druhá strana zájem o výrobek nebo službu projevila, třeba e-mailovým dotazem.

Současně cold calling znamená i volání zákazníkům nebo obchodním partnerům, s nimiž neudržujete aktivní kontakt. A chcete se jich zeptat, jaká je u nich aktuální situace a nejlépe rovnou prodat službu nebo produkt. K tomu samozřejmě potřebujete seznam zákazníků, které si firmy v různých podobách vedou.

Nevyžádané telefonáty jsou často problematické. Zvláště u koncových spotřebitelů, jak ukazují zkušenosti různých organizací, které jim následně pomáhají řešit vrácení nechtěného zboží nebo odstoupení od nevýhodných smluv. Přítrž tomu má udělat novela zákona o elektronických komunikacích, která mimo jiné zavádí i novinky v nastavení cookies.  

Co se od ledna 2022 mění

Novela zákona o elektronických komunikacích tak bude pravděpodobně znamenat konec cold callingu a hledání nových cest k zákazníkům. Stejně jako v případě cookies na webu bude i u telefonátů vyžadován aktivní souhlas. Což může být problematické.

Přítrž nevyžádaným telefonátům mělo udělat už zavedení GDPR, ale obchodníci si v legislativě našli skulinku. Stačilo, že uvedli, že telefonní číslo bylo vygenerováno náhodně a není tak součástí takzvaného účastnického seznamu. Zákazníci pak měli jedinou obranu – mohli kontaktovat svého mobilního operátora a požádat ho o vyznačení zákazu telemarketingu u svého telefonního čísla.

Novela zákona o elektronických komunikacích na toto reaguje a zavádí jasné pravidlo: i náhodné generování telefonních čísel bude považováno za vytvoření účastnického seznamu a nebude na ně tedy možné volat. Podle expertů to znamená faktický zákaz telemarketingu v České republice. Zákon totiž automaticky předpokládá, že majitelé telefonu nechtějí být telefonickými hovory obtěžováni.

Může ale nastat i situace, kdy zákazník bude chtít, aby měl k nabídkám obchodníků stejný přístup jako dosud. Potom bude muset mobilnímu operátorovi oznámit, že o tyto telefonáty stojí. Lidem také budou moct volat firmy, s nimiž už mají smluvní vztah – například banky, pojišťovny nebo mobilní operátoři. Případné porušení pravidel pak bude řešit Český telekomunikační úřad a Úřad pro ochranu osobních údajů.

Čím a jak nahradit cold calling

Marketingové metody se vyvíjí, a to je dobře, protože přináší nové možnosti. Faktický zákaz cold callingu nemusí znamenat tragédii, pokud se k tomu firmy postaví čelem a vsadí na nové – a mnohdy úspěšnější – marketingové nástroje.

Prodeje služeb a produktů se dnes z velké části odehrávají online (což umocnila pandemie koronaviru) a dobře postavené webové stránky se mohou stát skvělým prodejním kanálem. Aby byl web úspěšný, musí být optimalizovaný, mít správný obsah, pracovat s klíčovými slovy, zohlednit pravidla SEO. Součástí všeho je i budování vlastního brandu a využití sociálních sítí.

Potom začnou zákazníci sami projevovat zájem o služby a produkty. To vše přispívá i k tomu, že firmy mohou legálně a v souladu s pravidly budovat databázi klientů, jimž už nebude problém zavolat.

V ANTEE stavíme úspěšné weby už od roku 2000 a máme jich za sebou přes 4 tisíce. Podívejte se na naše reference a neváhejte nám napsat přes náš kontaktní formulář, pokud potřebujete úspěšné webovky, které vám vygenerují leady na potenciální zákazníky. Náš odborný konzultant se vám ozve a najdete společné řešení.