HOTLINE+420 606 230 000 Přihlášení do IPO Webmail
Drobečková navigace

Úvod > Blog > Mobile-first indexing – Google weby hodnotí dle jejich mobilní verze

Mobile-first indexing – Google weby hodnotí dle jejich mobilní verze



Mobile-first indexing je způsob indexace internetových stránek, kdy si vyhledávač stahuje a interpretuje stránky prostřednictvím prohlížeče, který simuluje uživatele na mobilním telefonu. Vyhledávač Google používá mobile-first indexaci od května 2019 u všech webových stránek.

Jak mobile-first indexace funguje a co to znamená pro Váš web? Jak stránky nastavit a vyhnout se tak propadům návštěvnosti a tržeb z organického vyhledávání? Provedeme vás úskalími, která s sebou mobile-first indexace přináší.

 

Většina uživatelů internetu je mobilních

Přesněji řečeno v červenci 2019 bylo přes 51% návštěv internetu provedeno z mobilních telefonů (zdroj: https://gs.statcounter.com) a stolní počítače/notebooky se na přístupu k internetu podílely ze 45%. Poprvé mobilní zařízení porazila ta stolní již v listopadu 2016 a tento trend nemohl Google ignorovat. Proto přišel s malou revolucí v procesu indexace stránek.

 

Indexaci zajišťují „roboti“ vyhledávačů

Indexace stránek do vyhledávačů velmi zjednodušeně probíhá následovně:

1. Vyhledávač si stáhne internetovou stránku a rozhodne se, zda ji chce umístit do indexu.

2. Uloží si všechny odkazy, které jsou na této stránce umístěné.

3. Stáhne všechny stránky umístěné za těmito odkazy.

4. Rozhodne se, zda chce tyto stránky umístit do indexu.

5. Zaznamená si všechny odkazy, které jsou na těchto stránkách umístěné.

6. A tak stále dokola…

 

Pro indexaci používají vyhledávače tzv. roboty (či crawlery, spidery, boty…) – v případě Googlu je to Googlebot, u Seznamu pak SeznamBot. Ty se na stránky dostanou přes speciální prohlížeč, který simuluje reálného uživatele, ale má svá specifika. A zde přichází na scénu mobile-first indexace - tedy ve volném překladu indexace přes mobilní verzi webových stránek. Dříve byl totiž tento prohlížeč nastaven tak, aby simuloval prohlížeč stolních počítačů. Dnes se chová jako prohlížeč mobilní.

Princip mobile-first indexace je jednoduchý – Google pro procházení a indexaci webových stránek využívá robota, který simuluje návštěvu uživatele s mobilním prohlížečem. Váš obsah si tedy zobrazí podobně jako uživatel, který internet prochází na mobilním telefonu.

 

Mobile-first indexace byla již spuštěna pro všechny stránky

Google oznámil přechod na mobile-first indexaci už v listopadu 2016. Jak je ale u Googlu zvykem, testování věnoval opravdu důkladnou péči, a tak se první upozornění na reálné přesuny jednotlivých webů do režimu mobile-first začala objevovat v první polovině roku 2018 (u nás v ANTEE jsme první web s mobile-first indexací zaznamenali v květnu 2018).

Na konci května 2019 Google oficiálně oznámil, že mobile-first indexace se již týká všech webů, včetně zcela nových domén. Google nejprve ponechával nově vznikajícím webům lhůtu na přípravu také mobilních verzí stránek. Dnes ale již plně počítá s tím, že webdesigneři od začátku weby připravují také pro návštěvy z mobilních telefonů. Bez výjimky.

 

Co to znamená pro váš web

Většina webů byla na návštěvy z mobilních zařízení připravena již před ohlášením mobile-first indexace, jelikož majitelé stránek chtěli svým uživatelům umožnit příjemnou návštěvu webu také z telefonů a tabletů. Kromě lepšího uživatelského prožitku mají mobilní verze webů také zpravidla vyšší konverzní poměry než nepřipravená konkurence. Musí se ale nepřizpůsobené weby obávat penalizací a postihů ze strany vyhledávačů?

Google od začátku uklidňoval majitele např. velmi rozsáhlých webů, u kterých je přizpůsobení pro mobilní zařízení oříškem, že umístění ve vyhledávání ze stolních zařízení mobile-first indexace neohrozí. Pro tyto účely provedl rozsáhlá testování, aby firmám, které žijí z desktopových návštěv webů, neublížil. Upozornil však také na realitu přesunu uživatelů na mobilní telefony a doporučil všem bez výjimky tento fakt respektovat a podniknout potřebné kroky k modernizaci designu stránek.

Mobile-first indexace tedy postihla primárně umístění webů ve výsledcích mobilního vyhledávání. Jelikož ale většina uživatelů vlastní počítač i telefon, je prakticky nezbytné web pro mobily přizpůsobit, pokud počítáte s komerčním výkonem ve vyhledávání jako takovém. Uživatelé totiž velmi často zkoumají nabídku webů na telefonech, zatímco nákup/konverzi si nechávají až ke stolnímu počítači.

 

Pozor na rozdíly mobilní a desktopové verze webu

Liší se obsah vašeho webu na mobilní a desktopové verzi? Pak můžete mít problém. Obsah, který zobrazíte pouze prohlížečům na stolních počítačích a noteboocích, totiž Google neuvidí a nebude ho tedy brát v potaz při indexaci a hodnocení (rankingu) stránky. Pokud jste tedy závislí na návštěvnosti z organického vyhledávání, důrazně doporučujeme zkontrolovat, co uživatelům zobrazujete na mobilních telefonech.

Kromě samotného textu a rozvržení stránek doporučujeme revidovat mj. tyto prvky:

  • Meta tagy – zkontrolujte si, že titulky a popisky stránek či např. značky hreflang, canonical a značky pro sociální sítě mají stejné znění na mobilních a desktopových verzích stránek.
  • Obrázky – dejte pozor na načítání příliš velkých objemů dat obrázků na mobilní verzi webu.
  • Rychlost načítání na mobilním připojení - uživatele zásadně nebaví čekat a váš web velmi pravděpodobně opustí po pár vteřinách načítání navíc.
  • Velikost „klikatelných prvků“ – máte na stránkách odkazy, tlačítka a další interaktivní prvky, na které uživatel kliká na telefonu prstem? Ujistěte se, že mají dostatečnou velikost. Google doporučuje alespoň 48x48 pixelů.

 

Jak mobile-first indexaci vyřešit?

Existuje několik způsobů, jak mobilní verzi webu řešit. Pojďme se podívat na dva nejpopulárnější. Jde o responzivní webdesign (doporučujeme pro většinu webových prezentací) a odlišnou doménu pro mobilní a desktopovou verzi stránek.

Responzivní webdesign

Jak funguje responzivní webdesign se můžete dočíst v našem článku. V zásadě jde o to, že web automaticky přizpůsobí (přeskládá) své rozložení a umístění grafických prvků dle zařízení, ze kterého se návštěva uskutečňuje. Automaticky tedy vypadá desktopová verze webu odlišně od té mobilní. Na tento způsob řešení mobilních verzí webů se zaměřujeme při tvorbě webů také u nás v ANTEE.

Samostatná desktopová a mobilní verze webu

Řada webů volí řešení desktopové a mobilní verze webu na samostatné doméně. Většinou je mobilní verze umístěna na adresách typu m.domena.cz – z tohoto důvodu Google někdy nazývá tyto stránky jako M-Dot. Pro toto řešení je zásadní soulad mezi obsahem obou verzí webu. Změny a úpravy musíte vždy zpracovat na dvou místech a zásadní je zejména ošetření mobilní verze webu značkou canonical a té desktopové značkou alternate tak, aby vyhledávače vztah obou verzí pochopily a nepovažovali je za duplicitní.

 

Pokud má váš web problém s načítáním na mobilních telefonech a stránky jsou pro vás důležitým komunikačním kanálem, doporučujeme co nejrychleji kontaktovat vašeho webmastera. Tvorba mobilní verze webu se již v oboru stala prakticky povinným standardem.

 

Čtěte více:

https://webmasters.googleblog.com/2019/05/mobile-first-indexing-by-default-for.html

https://developers.google.com/search/mobile-sites/mobile-first-indexing

https://www.searchenginewatch.com/2019/03/05/mobile-first-design-for-2019/

https://developers.google.com/web/fundamentals/performance/why-performance-matters/