Drobečková navigace

Úvod > Vzdělávání > Blog > Nová pravidla pro e-shopy v roce 2023

Nová pravidla pro e-shopy v roce 2023



Od 6. ledna 2023 platí nová směrnice pro e-shopy. Víte, jaká pravidla musíte jako správci e-shopu dodržovat, abyste se vyhnuli nedorozuměním s klientem a pokutám? Pojďme si je v krátkosti představit.

Tlačítko objednat
K potvrzení objednávky nestačí pouze tlačítko „Objednat“, ale z textu musí být patrné, že zákazníka zavazujete k platbě (např.: „Objednat a zaplatit“). U objednávek se také vyvarujte předem vyplněným check-boxům. Při přijetí objednávky vystavte zákazníkovi potvrzení o uzavřené smlouvě v textové podobě.
Obchodní podmínky

Obchodní podmínky je třeba zasílat zákazníkům e-mailem (nestačí pouze proklik „Souhlasím s obchodními podmínkami“). Nově musí obsahovat tyto informace:

  • kontaktní telefon, adresu provozovny a email,
  • zda se jedná o e-shop, prodávajícího, spotřebitele nebo online tržiště,
  • provozovatel e-shopu dodá zboží do 30 dnů,
  • spotřebitel smí odstoupit od smlouvy jakýmkoli jasným prohlášením, například telefonátem, e-mailem či přes Messenger.
Reklamace
Nově smí zákazník reklamovat zboží, které neodpovídá objednané velikosti, nesplňuje předepsanou míru, množství, hmotnost, jakost či provedení a zboží odporující předpisům. Reklamace může proběhnout na dálku, a to v jakékoliv provozovně či sídle podnikání. Zboží dodávejte vždy s přesným návodem, spotřebitel má nově prodlouženou lhůtu na prokázání vady ze strany spotřebitele (1 rok).
Digitální obsah

I digitální obsah má jasná pravidla, nezapomeňte do obchodních podmínek doplnit, zda:

  • bude obsah dodán jednorázově či opakovaně,
  • zákazník dostane nejnovější verzi zboží a s ním jeho aktualizace,
  • má zákazník nárok na podporu a jakou.

Dále uveďte, jakým způsobem zákazník zboží získá a jaké jsou jeho technické požadavky.

Slevy a nastavování cen
Pokud plánujete slevy a slevové akce, jako původní cenu musíte uvádět nejnižší částku, kterou jste za zboží požadovali v posledních 30 dnech. Například: Pokud obchodník prodává mobilní telefon za 10 000,- Kč a poté ho zlevní na 8 000,- Kč, přičemž toto udává jako slevu, musí v tomto případě uvést, že cena před slevou byla 10 000,- Kč. Personalizované ceny uveďte v obchodních podmínkách.
Falešné recenze

Od ledna je zakázáno vkládat na e-shop falešné recenze a všechny recenze je správce e-shopu povinen prokázat (například konkrétní objednávkou) nebo uvést, že daná recenze není ověřena.

Vrácení zboží
Na závěr jedna dobrá zpráva pro správce e-shopu, kteří bojovali s použitým vráceným zboží bez udání důvodu. Při vrácení zboží do 14 dnů nesmí zákazník zboží využívat více, než je nutné k jeho vyzkoušení, jinak má obchodník právo po něm žádat náhradu za uvedení zboží do původního stavu.

 

 

Pokud si nejste jisti, zda váš e-shop splňuje veškeré požadavky nové směrnice, kontaktujte nás, rádi ho s vámi bezplatně zkonzultujeme.