O krizi se mluví úplně všude. I v on-line prostředí. Zatímco koronavirová pandemie nákupy na internetu podpořila, obchodníci se nyní bojí, že si lidé utahují opasky a začínají šetřit. Je to oprávněný strach? A jak se k tomu jako provozovatel e-shopu postavit?
E-shopy podporují své prodeje reklamou, to je v internetovém prostředí naprosto přirozené. Jaký má ale význam dnes? A jaký výkon mají placené reklamy?
Skutečností je, že jsme si u několika našich klientů všimli, že výkon jejich reklam klesl od 20 do 40 %. Přitom u nich nedošlo k žádným změnám. Situaci jsme konzultovali s dalšími marketingovými specialisty a společně se dobrali závěru, že je to trend, který prostupuje napříč všemi obory.
Co to ale způsobilo? Covid a nynější postcovidové období? Hned jsme si kladli další otázky – co s tím? Jak celou věc zlepšit a jak klientům pomoci a podpořit jejich on-line prodeje?
Zjistili jsme, že každá z firem má jiné nástroje, jak může zefektivnit výkon reklamy. Velmi nám pomohlo srovnání vyhledávaných témat a priorit návštěvníků. Z dat Google trendu za měsíce březen až červen 2021 versus březen až červen 2022 jsme zjistili zajímavá data. A protože si myslíme, že by je měl znát každý, kdo chce na současnou situaci reagovat, podělíme se o ně s vámi.
Téma zdraví táhne. Každý chce být fit a dožít se vysokého věku. Současně by se nabízelo, že v postcovidovém období se lidé budou svým zdravím více zabývat. Jak je to ale ve skutečnosti?
Grafy hovoří jasně. Zdraví bylo velkým tématem v roce 2021, ale letos, v roce 2022, zájem poklesl. Je to možná i proto, že aktuálně se řeší jiná témata. Například zdražování.
Jak se situace promítla do rekonstrukce domů, bytů a vůbec péče o naše domácí pohodlí? Investujeme, anebo šetříme? Grafy nám hned ukážou skutečnost.
Během pandemie lidé nemohli na dovolené, ušetřili peníze a možná budou ochotni do svého domova investovat. Zde je tedy vidět potenciál.
Kvůli sérii lockdownů měli lidé omezovat své sociální kontakty a méně se cestovalo. Je takový předkoplad správný? Podívejme se na grafy.
Zájem o výlety skutečně loni poklesl, ale nyní je vidět oživení zájmu. Turistické cíle, destinace, hotely a rezorty se těší návratu návštěvníků. Zatím lidé ještě mají peníze a cestují. Následující měsíce možná ale výdaje omezí. Uvidíme.
S auty se dnes běžně obchoduje on-line. Podívejme se proto, jaká je ochota lidí prodávat staré a kupovat nové vozy.
Tyto dva grafy jsou zajímavé, data totiž ukazují, že trendy se příliš nemění. Lidé s prodejem aut otálejí, protože na nové vozy se čeká. Navíc, auta jsou drahá a jejich provoz také. Svou roli může hrát i přechod na elektrovozy a omezování aut se spalovacími motory.
Nastínili jsme některé trendy v exponovaných oblastech. Obecně můžeme říci, že internet a on-line nákupy slavily v období pandemie úspěchy. Nakupování na internetu zaznamenalo v roce 2021 nárůst. Lidé si vybudovali některé nákupní návyky a na obchodních, provozovatelích e-shopů je, aby je pomohli udržet.
Lidé jsou vyprahlí, chybí jim sociální kontakty. Možná, že dříve by si tričko koupili raději on-line, aby ušetřili cestu do obchodu, ale nyní si rádi vyjdou ven. Stejně tak si raději dopřejí oběd v restauraci než jídlo s sebou do krabičky.
Co je klíčové, je osobní kontakt. To je třeba podtrhnout. Jak to ale udělat, když prodáváte on-line? I tak můžete se svými zákazníky budovat vztah, dát jim pocit výjimečnosti. Mnohdy stačí málo – třeba osobní poděkování za nákup anebo netradiční benefity. Zkuste se zamyslet, co pro své zákazníky můžete udělat, aby se na vaše webové stránky rádi vraceli.
Pro české zákazníky, kteří nakupují on-line, je důležité pohodlí. To ostatně ukazují i výše uvedená data. Lidé mají rádi svůj vůz, pohodlí při dopravě. Pečují o své domovy. Rádi si dopřejí výlet nebo dovolenou. A komfort ocení i v případě služeb, které jim jako obchodník poskytnete.
Pojďme už ale k jádru věci. Ačkoli v populaci jsou stále úspory, lidé utrácejí méně, nákupy přes internet klesají, ačkoli témata se vyhledávají podobně. Znamená to, že zákazníci si sice vyhledávají informace o tom, co chtějí koupit, ale nákupy už nedotáhnou. Je to pravděpodobně proto, že kvůli krizi, která nad společností visí jako Damoklův meč, se bojí ztenčit svůj finanční polštář. Krom toho, věci zdražily, takže lidé si více rozmýšlí, za co utrácí. Zkuste proto svým zákazníkům ukázat, že váš produkt nebo služba za to skutečně stojí.
Není divu, že se lidé bojí. Každý den se na ně hrnou zprávy o zdražování energií, elektřiny, zemního plynu. V obchodech narůstají ceny základních potravin. Kdo dříve za běžný nákup jídla utratil tisícovku, dnes zaplatí o pár stovek více. O tisíce vzrostly i zálohy na energie. A to nemluvíme o nedoplatcích za spotřebovanou elektřinu neb plyn. Zdražuje nájemné i hypotéky. Životní náklady narostly i o desítky procent. Je proto jasné, že lidé přirozeně šetří. Otázkou pak je, jak dlouho bude ekonomická krize trvat a kdy skončí. Svou roli v tom rozhodně bude hrát i to, jak dlouho ještě potrvá válka na Ukrajině a zda nás zasáhnou další vlny covidu a lockdownů.
Krize přichází a odchází. Šikovní obchodníci je přečkají – a možná na nich i vydělají. Samozřejmě, záleží na segmentech trhu, na prodávaném zboží. Optimistické je, že ve vyšších třídách společnosti jsou stále peníze a tito lidé jsou ochotni utrácet. Zkuste se proto zamyslet, zda a jak je můžete oslovit. Není to zanedbatelné množství zákazníků – střední třída tvoří 30 %, vyšší třída pak 10 % populace. Zabojovat tedy můžete o pozornost 40 % české populace. To není málo!
Například analýza marketingového potenciálu vám prozradí, jaké nástroje pro vás budou efektivní a správné. V týmu Antee vám se vším rádi pomůžeme. Kontaktujte nás s jakýmkoli dotazem k on-line marketingu. Společně najdeme vhodné řešení a zvedneme vaše prodeje.
Realizujeme rozsáhlé i základní webové projekty a prezentace. Našim klientům pomáháme na internetu VYDĚLÁVAT.