Drobečková navigace

Úvod > Vzdělávání > Blog > Silná obecní identita není jen o logu

Silná obecní identita není jen o logu



Přihlásit k odběru

Silná obecní identita není je o logu

S pojmem obecní identita už jste se zajisté setkali. Lidé si ovšem pod tímto souslovím často vybaví pouhé logo a v lepším případě také barvy obce. Věděli jste však, že se pod tímto pojmem skrývá mnohem více? Pojďte se spolu s námi podívat, čím vším je správná obecní identita tvořena.

Co je to obecní identita?

Obecní identita je celkovou vizitkou obce. Vyjadřuje to, jak se obec prezentuje navenek. Její součástí jsou všechny vizuální ale i komunikační prvky. Ty společně vytvářejí konzistentní dojem a dělají z obce jedinečný subjekt.

Jaké prvky tvoří obecní identitu?

1. Logo

Vizuální prvek, který reprezentuje obec a slouží jako její základní odlišující prvek od ostatních obcí. Logo odráží historii, hodnoty obce, ale také její vizi.

Jak má vypadat správné logo? Jednoduché, snadno zapamatovatelné, originální, lehce použitelné v různých formátech, které obec používá. 

V rámci obecní identity je logo prvním prvkem, kterým obec komunikuje s veřejností. Věnujte mu pozornost, první dojem je vždy nejdůležitější.

Tip od nás

Ke každému logu by měl být vytvořen logo manuál, který zajistí, že bude logo vždy správně a stejně použito na všech materiálech a platformách. Díky manuálu bude logo vždy konzistentní, což posiluje jednotnou identitu obce a profesionální vzhled.

2. Typografie

Jedná se o soubor pravidel pro psaný text. Typografie v sobě zahrnuje volbu písma, které obec využívá, a další formátování textu (mezery, zarovnání, velikost písma, barvu písma atd.).

Jak má typografie vypadat? Měla by být konzistentní napříč různými materiály a platformami. Musí zahrnovat snadno čitelná písma, dodržovat pravidla pro psaní mezer a další náležitosti psaného projevu.

V rámci obecní identity hraje typografie zásadní roli v komunikaci obce s obyvateli a návštěvníky. Správná volba velikosti písma a fontu ovlivňuje, jak snadno občané a návštěvníci informace vstřebají. Dobře navrženou typografií posiluje obec svou profesionalitu a zajišťuje srozumitelnost a přehlednost svých zpráv.

3. Tiskoviny

Tiskovinami obce rozumíme všechen tištěný materiál: Oficiální dokumenty na hlavičkovém papíru, letáky, brožury, plakáty apod.

Jak mají tiskoviny vypadat? Veškeré tiskoviny musí mít jednotný design, díky němuž veřejnost ihned pozná, že patří právě vaší obci. Musí respektovat barvy obce, logo i typografii.
V rámci obecní identity jsou tiskoviny hmatatelnou reprezentací obce. Jednotnými a pečlivě navrženými tiskovinami posiluje obec svou důvěryhodnost. Když má každý dokument jednotný design s důsledným využitím barev a typografie, občané i návštěvníci si okamžitě všimnou profesionality a pečlivosti, s jakou obec komunikuje.

4. Vizuální styl

Tento prvek v sobě zahrnuje celkový vzhled a dojem, jak obec vystupuje navenek. Můžeme říci, že vizuální styl je podpisem obce. Jeho součástí jsou používané barvy, grafické materiály, fotografie a ilustrace.

Jaký by měl vizuální styl být? Vizuální styl by měl dokonale doplňovat design a komunikaci obce a zajišťovat úplnou harmonii mezi ostatními prvky obecní identity.
V rámci obecní identity vizuální styl zajišťuje, že veškeré digitální i tištěné materiály jsou jednotné, díky čemuž se obec stává lépe identifikovatelnou na první pohled.

5. Komunikační styl

Jedná se o způsob, jakým obec komunikuje se svými občany a zbytkem veřejnosti. Jinými slovy lze říci, že komunikační styl je řeč obce. Zahrnuje kromě jiného tón komunikace, způsob oslovování apod.

Jak by měl komunikační styl vypadat? Komunikační styl obce by měl být profesionální, přátelský a naprosto srozumitelný. Každá obec by si měla vytvořit svůj komunikační manuál, v němž popíše styl komunikace v různých situacích (oficiální vyjádření, nepříjemné situace, pozvánky na akce…) a na různých platformách (oficiální dokumenty, e-maily občanům, informace na úředních deskách, statusy na sociálních sítích apod.).

Je důležité, aby byl tón komunikace nejen konzistentní, ale také přizpůsobený konkrétní situaci. Například by obec měla jinak informovat o kulturní akci a jinak o řešení krizových situací.

V rámci obecní identity má komunikační styl významnou roli. Kromě posílení celkové obecní identity získává obec jasný návod, jak má komunikovat v různých situacích a s různými cílovými skupinami. Díky pečlivě vytvořenému komunikačnímu manuálu, s nímž se všichni zainteresovaní naučí správně pracovat, bude obec komunikovat profesionálně i v náročných situacích.

Tip od nás

Doporučujeme do komunikačního manuálu uvést u každé situace a platformy také způsoby, jakým obec nekomunikuje. Bude tak naprosto jasné, jaký způsob komunikace je přípustný a jaký nikoli.

Čím může být obecní identita přínosná pro vaši obec?

  • Sounáležitost: Posilujte obecní identitou hrdost svých občanů a jejich pocit, že jsou součástí většího celku.
  • Zapamatovatelnost: Buďte díky konzistentní a originální obecní identitě nepřehlédnutelní pro občany i turisty. Zajistěte si, že se o vaší obci bude mluvit mezi veřejností široko daleko.
  • Přitažlivost: Prezentuje svou obec jako moderní a skvělé místo pro život, kde by chtěl žít každý. Zvyšte šance na to, že vaši obec budou lidé doporučovat jako výtečnou destinaci pro turisty.

Silná obecní identita není jen o logu

Proč by měla každá obec investovat do své obecní identity?

Jednotná vizuální identita obce není jen otázkou estetiky, ale především nástrojem pro jasnou a důvěryhodnou komunikaci se všemi, kteří s obcí přicházejí do kontaktu - od místních  obyvatel a návštěvníků, až po investory. Díky této identitě občané i veřejnost snadno rozpoznají důležité informace sdělované přímo od obce, což je zásadní pro orientaci ve veřejném prostoru a pro posílení důvěry mezi obcí a jejími obyvateli.

    • Obec s propracovanou obecní identitou působí moderně a sjednoceně.
    • Takováto obec přiláká mnohem více návštěvníků a nových obyvatel.
    • Silná obecní identita posiluje pocit sounáležitosti obyvatel a loajalitu vůči samotné obci. 
    • Obec s jednotným stylem komunikace a sjednocením vizuálních prvků působí důvěryhodněji. 
    • Investice do vytvoření obecní identity zvýší zájem investorů a podpoří tak ekonomický růst obce.

Obec je pro každého z nás jedinečným místem díky své historii, přírodě, komunitnímu životu či kulturním akcím. Profesionálně vytvořená identita tuto jedinečnost zachycuje a dává jí jasný a srozumitelný výraz. Je však důležité myslet na to, že obecní identita plní svou roli pouze v případě, že je pečlivě propracovaná, její prvky jsou mezi sebou konzistentní a je systematicky uplatňována ve všech oblastech komunikace a vizuální prezentace. Je to nejen nástroj pro lepší komunikaci, ale také klíč k tomu, aby obec zanechala trvalý dojem a mohla dlouhodobě vynikat. Proto je důležité věnovat této oblasti patřičnou pozornost a zajistit, aby obecní identita byla skutečně odrazem hodnot a vize vaší obce.

Zaujalo vás téma obecní identity a rádi byste se dozvěděli, jak můžete v tomto směru podpořit rozvoj své obce? Kontaktujte svého
odborného konzultanta z ANTEE, nebo nám napište prostřednictvím tohoto
kontaktního formuláře. Rádi vám poradíme a zodpovíme vaše otázky. 

Silná obecní identita není jen o logu