Drobečková navigace

Úvod > Blog > Jak v online světě získat nové zákazníky (firemní katalogy)

Jak v online světě získat nové zákazníky (firemní katalogy)



Jedním z účinných, ale i podvodných technik online marketingu je zápis do firemních katalogů, vytváření takzvaných prezentací. Vynalézavost některých obchodníků nezná v tomto směru mezí. Proto se vyplatí o katalozích a jejich funkčnosti něco vědět. Sami si pak můžete vyhodnotit, zda je to cesta pro vás.

V první řadě je třeba poukázat na to, že i v případě katalogů se zhodnocují úplně stejné faktory jako u běžných webů. Používají se stejné vyhledávače – tedy nejčastěji Google, a Seznam. I zde je tedy třeba uvažovat o SEM – marketingu vyhledávačů – a také o SEO a PPC.

Jinak řečeno, dobrý firemní katalog musí mít určitě parametry, aby fungoval. To není zadarmo a uživatelé proto mnohdy platí nemalé peníze, aby vůbec měli nějakou návštěvnost. Dodejme, že nově je nutné splnit i požadavky novely zákona č. 374/2021 Sb.

Firemní katalogy mají ve společnosti stále své místo

Myšlenka katalogů je (možná překvapivě) poměrně stará. Zmínka o prvním katalogu sahá do roku 1497. Tehdy byl samozřejmě v papírové podobě a vznikl v Benátkách. Následně se katalogy vyvíjely, vylepšovaly, a nakonec se transformovaly i do online podoby. Záměr je přitom stále stejný: prezentovat produkty a služby.

Ve 21. století mají vedoucí úlohu online katalogy. Zejména pak firemní katalog Googlu. Není divu, že tento gigant, který ovládl 92 % trhu vyhledávačů, má vlastní katalog. Stal se tak silným zdrojem návštěvnosti webů, e-shopů, portálů, internetových magazínů.

Zápis v Google katalogu vypadá takto:

Jak v online světě získat nové zákazníky (firemní katalogy)  Jak v online světě získat nové zákazníky (firemní katalogy)

Ze statistik klientů pak můžeme potvrdit, že firemní zápis od Google má poměrně značnou návštěvnost.

Pokud firmu nebo službu hledáte na mobilu, tak katalog má ještě větší dosah a váhu než v případě vyhledávání přes klasické PC. Souvisí to i s tím, jak technologie využíváme. Podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) z roku 2020 využívá mobil k brouzdání po internetu 70 procent uživatelů.

Samozřejmě, nejde jen o Google. V českých internetových vodách je ještě jeden populární vyhledávač, a sice Seznam.cz. Jemu vévodí katalog Firmy.cz, který je také poměrně populární.

Využít lze i další funkční portály, do nichž můžete svoji firmu zapsat – je to třeba zivefirmy.cz a kupodivu i zlatestranky.cz. Ostatní katalogy vás spíše oberou o čas a o peníze.

Teď, když už o katalozích něco víte, se obchodníka nabízejícího zápis, můžete s klidem zeptat na kontrolní sérii otázek:

  • Jakou firmu už jste do katalogu zapsal? Jak si stojí na Google a Seznamu? Pomohl tento zápis?
  • Jak si stojí váš katalog mezi konkurencí?
  • Kolik firem v zápisech máte?
  • Jaká je měsíční návštěvnost reálných uživatelů (nikoli robotů)?
  • Kde a jak katalog propagujete?
  • Jaký je primární zdroj návštěv katalogu?
  • Kolika firmám už zápis přinesl doložitelný výsledek? Mohu vidět data? (Klidně anonymní.)
  • Jak dokážete obejít firemní zápisy Google a Seznamu a zákonné rejstříky, které jsou ve vyhledávání vždy upřednostněny? Čím docílíte, že budu více vidět na internetu?
  • Pokud máte svoji databázi, jací jsou v ní uživatelé? Jak jsou aktivní?

Katalog si dobře prohlédněte. Pročtěte si také obchodní podmínky. A najděte si něco o firmě, která katalog vlastní, i o samotném obchodníkovi. Třeba najdete dobré reference, třeba to bude právě naopak.

Nevíte, jak se rozhodnout? Přemýšlíte, jak pojmout online marketing a jaké nástroje využít? Napište nám na marketing@antee.cz. Rádi vám odpovíme.